Utstyr

Vi ønsker at det skal være minst mulig utstyrspress i idrettslaget. Vi har anbefalinger til hva som trengs i de idrettene vi har i Kjelsås IL.

Det arrangeres byttedager, og vi har den store Sportsmessen i oktober hvert år. Barn vokser fort og det utstyret som passet i fjor, passer ikke i år. Kjøp brukt utstyr, så blir idretten billigere!

Det er også mulighet for å låne utstyr gratis. Sjekk ut Bua og Skattkammeret.

Tips om alpinutstyr

Les her om alpinutstyr og behandling av ski. Grunnleggende informasjon om utstyr for alpinbarn som deltar på Kjelsås Alpin sine treninger, og nyttig informasjon for de som tar steget videre til RACING. Du finner også tips om prepping av ski.

Se videoen fra skiforbundet med mange nyttige preppetips!

Alle tips og råd beskrevet nedenfor er veiledende. Det vil være unntak/andre behov for enkelte. Spør trener eller butikk om råd ved behov.

For alpinbarn som deltar på trening i U12 og yngres gruppe:

For barn på alpintrening så er det ikke utstyret som er det sentrale, men skigleden og en progresjon i skiferdigheter. Her kommer imidlertid noen grunnleggende tips om utstyr:

SIKKERHET

• Hjelm kreves.

• Ryggbeskyttelse anbefales (forebygger ryggskade ved fall, påkjørsel etc).

SKI

• Det holder med ett par ski til grunnleggende alpintrening for barn.
  • Ski av en viss kvalitet gir barnet bedre opplevelser på ski, og gjør det mulig for barnet å ha en progresjon i ferdigheter.
  • Disse bør i lengde rekke barnet til haken.
  • Twintip anbefales ikke (har ikke tilfredsstillende sving-egenskaper).
  • Stålkanter på alpinskiene bør holdes skarpe for å gi barna gode skiopplevelser. Her tilbyr Kjelsås Alpin sine samarbeidspartnere kurs hver vinter, og du kan spørre treneren om hjelp.
  • Smør skiene ofte nok slik at sålen ikke blir tørr. Tørr såle skader skiene og gir dårligere glid.
  • Bindingene er viktig sikkerhetsutstyr. Få hjelp av butikk eller andre som har kunnskap for riktig innstilling.

STØVLER

• Støvlene må ikke være for store eller for stive, da dette gir dårligere skiopplevelser. Få hjelp av butikk eller andre som har kunnskap for valg av riktig størrelse og type.

STAVER

• Staver i en lengde tilpasset barnet, slik at albuen holder ca. 90 grader.

Mange starter tidlig med renn og da ønsker barnet seg gjerne fartsdress osv. Dette styres av det enkelte barn og foreldre, men Kjelsås Alpin anbefaler å holde utstyrsfokuset moderat i ung alder hos barnet, og at det viktige/sentrale er skiglede.
Alpinutstyr til barn kan kjøpes på Kjelsås Alpin sin Sportsmesse som arrangeres hver høst. Her får du hjelp og veiledning av klubbens trenere.

Nyttig informasjon for alpinbarn som tar steget videre til RACING og renndeltakelse:

Når barnet når en alder ca. 10 år og ønsker å trene mer målrettet mot renn og racing, så melder behovet seg for mer spesialisert alpinutstyr. Utover fartsdress anbefales innledende 2 typer ski/utstyr:

SL (slalomski med liten radius, 10-12 meter, for bruk i øvelsen slalom)

• Skiene bør være ca. 10 cm kortere enn barnet.
  • Hjelm med bøyle som beskytter ansiktet mot svingstauer (port).
  • Pads, legg/knebeskyttelse.
  • Staver med håndbeskyttelse.

SSL/GS (storslalomski med større radius enn slalomski)

• Skiene bør være ca. 10 cm lengre enn høyden på barnet.

Fartsski

Når barnet er ca. 11 år arrangeres det også renn i klassen SG (Super G). Fartstrening før dette foregår fint på storlalomski. Korteste standardlengde på SG ski er 175 cm.

Smøring av alpinski og stell av stålkanter. Swix har her en digital guide: http://www.swixschool.com/

Riktig behandling av alpinski forhindrer at sålen blir ødelagt, gir bedre glid, og skarpe stålkanter er nødvendig for å kunne gjennomføre carwingsvinger. Dette er ikke veldig vanskelig å gjennomføre, men lar seg vanskelig forklare i en artikkel. Meld deg på kurs, spør trenere om råd, og du blir raskt trygg på hvordan du behandler alpinski.

Her er en liste over utstyr du raskt vil komme bort i når du behandler alpinski:

• Skitvinger: holder skien på plass mens du behandler såle eller stålkant.
  • Skirens: rensemiddel som man tørker over skien med før påføring av voks.
  • Basevoks: varm voks som brukes hyppig til å mette sålen og som treningsvoks.
  • Rennvoks: voks tilpasset ulike snøtemperaturer/snøfuktighet.
  • Smørejern: brukes til å smelde voks på ski.
  • Plastsikling: brukes til å dra av overskytende voks på skien.
  • Messingbørste og nylonbørste: brukes til å gi riktig struktur på sålen etter at voksen er dratt av.

Endel velger å få hjelp av butikk til å sette opp riktig grad på stålkantene, men de må uansett vedlikeholdes ofte: ◦Mal for grad på sidekanten av stålkanten, 87 eller 88 grader.

• Grovfil: brukes til å file riktig vinkel eller når kanten er blitt veldig sløv.
  • Diamantbryne: brukes til vedlikeholdspolering av sidekant/holde stålkanten skarp.

Leverandører

Her vi det komme mer informasjon om klubbtøy, drakter osv.